U bezoekt onze website met een verouderde browser, waardoor onze website niet correct wordt weergegeven.
Wij adviseren Internet Explorer 9, 10 of 11 (zonder compatibiliteitsmodus), of een recente versie van Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari.

Een wereld vol mogelijkheden

Identiteit

Het Stanislascollege is niet zomaar een school. Het is namelijk het enige Jezuïetencollege in Nederland, maar één van de ruim 2000 wereldwijd.
Jezuïetenscholen wereldwijd hanteren de Ignatiaanse pedagogiek in hun benadering naar leerlingen en medewerkers binnen de school. Daarbij gaat het niet alleen om leren uit boeken, maar de totale ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Ook besteden we veel aandacht aan een prettige sfeer en respectvol met elkaar omgaan.

De Ignatiaanse Pedagogiek: een unieke kijk op leren

Het beeld van Stanislas dat op elke locatie aanwezig is

In de omgang met leerlingen kiest het Stanislascollege voor de Ignatiaanse Pedagogiek. Deze pedagogische visie is geworteld in de christelijke identiteit van het college. Ze ontleent haar naam aan Ignatius van Loyola (1491-1556), stichter van de jezuïetenorde. Bij de Ignatiaanse Pedagogiek gaat het niet alleen om leren uit boeken. We vinden het even belangrijk dat leerlingen zich sociaal, cultureel, sportief en als mens in de maatschappij ontwikkelen. Ondanks dat deze pedagogische benadering al decennia meegaat, passen de uitgangspunten uitstekend bij wat van leerlingen wordt verwacht binnen de hedendaagse maatschappij en het hedendaagse onderwijs wat steeds meer uitgaat van de individuele capaciteiten van leerlingen.

Hoe passen wij de Ignatiaanse Pedagogiek toe in ons onderwijs?

  • Leren door ervaren
    Door leerlingen zoveel mogelijk te laten ervaren met verstand en hart wordt leren een belevenis. Zo blijven zij geboeid, gemotiveerd en gaan ze met plezier naar school. Er zijn veel excursies, projectweken en we nodigen regelmatig gastdocenten uit. We proberen de leerlingen nieuwe inzichten zo veel mogelijk zelfstandig te laten opdoen en zorgen ervoor dat de leerstof betekenisvol wordt ervaren

  • Reflectie
    We stimuleren leerlingen een houding te ontwikkelen waarbij zij regelmatig reflecteren over:

    • de betekenis van de leerstof en -ervaringen (‘wat doet het met je, nu je dit kunt of weet?)’;
    • de manier waarop ze met hun schoolwerk omgaan (studiehouding);
    • hun gedrag ten opzichte van klasgenoten, docenten en anderen binnen en buiten school (sociaal gedrag).

    Door deze reflectie krijgen leerlingen beter inzicht in hoe en wie ze zijn en, net zo belangrijk, wie ze willen worden.

  • De juiste leeromgeving
    Er is veel aandacht voor hoe we respectvol met elkaar omgaan. Er is aandacht voor alle leerlingen. School moet een fijne plek zijn voor iedereen, leerling en docent, want alleen dan kunnen zij het beste uit zichzelf halen. Regelmatig zetten we ons in om anderen te helpen, bijvoorbeeld tijdens de goede-doelen-acties.
  • Een breed aanbod
    We organiseren veel activiteiten en programma’s. Klik hier voor de Identiteitskalender 2016 - 2017. Zo dagen we leerlingen uit om op zoek te gaan naar wie ze zijn, wat ze leuk vinden en wat hun talenten zijn. 

Meer informatie

Oprichting in 1948 door de Jezuïeten

Op het Stanislascollege bestaat een sterke traditie die direct is terug te voeren op de paters Jezuïeten. Zij hebben de school in 1948 opgericht en zijn nog elke dag bij de school betrokken. De paters Jezuïeten hebben een eigen kapel en een woning op het terrein van Stanislascollege Westplantsoen. Vroeger verzorgden zij ook de lessen op school. Dat is nu niet meer zo. Wel zijn ze nog intensief betrokken bij het onderwijs; vieringen, lessen levensbeschouwing en activiteiten gericht op de identiteit en natuurlijk de Ignatiaanse Pedagogiek. Deze pedagogische benadering wordt gevolgd door alle Jezuïetenscholen wereldwijd.