U bezoekt onze website met een verouderde browser, waardoor onze website niet correct wordt weergegeven.
Wij adviseren Internet Explorer 9, 10 of 11 (zonder compatibiliteitsmodus), of een recente versie van Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari.

Een wereld vol mogelijkheden

Wintersurvival met havo 3

Vorige week was het dan eindelijk zo ver: de wintersurvival met Havo 3 in Tsjechië. Zondagavond 13 januari gingen we met 75 leerlingen en zeven collega´s LO in twee bussen op pad. Het doel was een 4 daagse wintersurvival in het Tsjechische Ertsgebergte vlakbij het plaatsje Bozi Dar. Het idee was om de leerlingen naast skiën en snowboarden ook kennis te laten maken met allerlei andere activiteiten zoals sneeuwschoen wandelen, biathlon schieten, paintballen, langlaufen, tokkelen, high rope parcours. Dit alles gaven we de naam: wintersurvival.
Deze reis bleek inderdaad een wintersurvival, maar dan vanwege heel andere redenen. Het begon al op de ochtend van aankomst toen bleek dat door de vele sneeuw en hevige wind de grensovergang en de toegangswegen naar onze bestemming gesloten waren. We konden Tsjechië niet in. In de loop van de dag werd duidelijk dat dat niet ging veranderen en moesten we voor de groep een overnachting vinden in het Duitse grensplaatsje Oberwiesental. Gelukkig is dat ons gelukt en konden we terecht. De volgende ochtend kregen we groen licht om naar de grens te rijden. Aldaar moesten we uitstappen want de bussen konden niet verder. Aan de andere kan van de grensovergang een kilometer verderop stonden Tsjechische bussen om ons op te pikken. Het tussenliggende stuk zijn we met de groep door een sneeuwstorm gelopen, een spectaculaire en onvergetelijke ervaring.
Eenmaal in Tsjechië aangekomen konden we eindelijk starten met de activiteiten: die dag stonden sneeuwschoen wandelen, biathlon schieten, en paintballen op het programma. In een betoverend mooie witte wereld konden we helemaal los gaan. Aan het eind van de dag kwamen we eindelijk aan op onze geplande bestemming. Daar werden we ondergebracht op diverse locaties in een klein dorpje. In een sfeervol restaurant kregen we onze maaltijden opgediend. De volgende dag zouden we naar de piste gaan om te gaan skiën en snowboarden. Ook dat was eerst onzeker vanwege afgesloten wegen. Uiteindelijk konden we via een omweg de piste bereiken. Na het uitdelen en passen van het materiaal konden we aan de slag. Helaas waren er niet de afgesproken zeven maar vijf instructeurs om de leerlingen gaan begeleiden. We hebben toen zelf ook groepjes onder onze hoede genomen. De eerste dag op de piste was voor de beginners nog even wennen. Maar de tweede dag, toen er ook wat meer instructeurs waren, ging het al een stuk beter en konden de meesten zelfstandig de helling af. Het was heel leuk om te zien dat iedereen, ook de bange en onzekere leerling, het naar zijn zin had.
Donderdagavond na het eten gingen we weer in de bus en dit keer verliep de reis zonder grote tegenslagen en kwamen we vrijdagochtend half tien weer op het Westplantsoen aan.
Deze reis blijft zowel in het geheugen van de kinderen als in dat van ons als vakgroep gegrift staan. Het was een heel bijzondere ervaring waarbij er bijna niets ging zoals van te voren was afgesproken, waarbij er enorm veel is geïmproviseerd door de hele vakgroep, waarbij de leerlingen goed hebben meegewerkt en niet hebben geklaagd als dingen anders liepen, en waarbij we bovenal een fantastische week in enorme hoeveelheden sneeuw hebben meegemaakt. Kortom: echt een wintersurvival.