U bezoekt onze website met een verouderde browser, waardoor onze website niet correct wordt weergegeven.
Wij adviseren Internet Explorer 9, 10 of 11 (zonder compatibiliteitsmodus), of een recente versie van Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari.

Identiteit

Het Stanislascollege is niet zomaar een school. Het is namelijk het enige Jezuïetencollege in Nederland, maar één van de ruim 2000 wereldwijd. Jezuïetenscholen wereldwijd hanteren de Ignatiaanse pedagogiek in hun benadering naar leerlingen en medewerkers.

De Ignatiaanse Pedagogiek: een unieke kijk op leren

In de Ignatiaanse Pedagogiek:

  • is het onderwijs gericht op uitgroei en rijping van 'heel de mens', dus niet alleen op kennisverwerving, maar ook op de ontplooiing van de affectieve, motorische, creatieve, intuïtieve, sociale en religieuze vermogens;
  • wordt aan leerlingen een veilige leeromgeving geboden waarin zij zich geborgen weten en waarin zij zorg en persoonlijke aandacht krijgen;
  • streven we naar ervarend en gepersonaliseerd leren, zodat leerlingen persoonlijk betrokken zijn bij de leerstof en het leerproces, en hierover reflecteren.

Stanislas Kostka: de naamgever van onze school

Stanislas Kostka

Stanislas Kostka was een Poolse jongen die graag jezuïet wilde worden. Zijn familie was het niet mee eens. Hij vond dit erg moeilijk, maar besloot toch zijn roeping te volgen. Uiteindelijk werd hij in Rome als leerling-jezuïet aangenomen. Helaas stierf hij nog geen jaar later aan de gevolgen van malaria. Hij werd slechts 18 jaar. De lijfspreuk van Stanislas was: Voor het hogere ben ik geboren (ad maiora natus sum). Als patroonheilige van ons college staat hij symbool voor jonge mensen die streven naar ontwikkeling en het goede.