Studieles in de brugklas
Naast de wekelijkse coachingsmoment en klassenuur hebben de brugklasleerlingen een studieles in hun rooster. Voor de kerstvakantie wordt hier aandacht besteed aan het maken van en leren met een planning. Ook worden de thema’s lezen, samenvatten en leren klassikaal behandeld.
Remedial teaching Leerlingen in de onderbouw met dyslexie kunnen in aanmerking komen voor remedial teaching. De noodzaak hiertoe wordt per leerling bekeken. Remedial teaching is tijdelijke pedagogische en/of didactische ondersteuning aan leerlingen met leerproblemen. De ondersteuning is bij voorkeur in kleine groepjes, met als doel de leerling te helpen om op het gewenste niveau te komen. Er zijn gedurende het jaar verschillende instapmomenten.
De begeleiding is toegespitst op het aanleren van leerstrategieën en studievaardigheden. Dit kan bestaan uit extra hulp bij lees- en spellingproblemen of het leren van woordjes bij de vreemde talen (remediëren), maar ook het inzetten van hulpmiddelen (compenseren). Centraal staat steeds het leren omgaan en accepteren van de dyslexie. Leerlingen leren gebruik maken van hun sterke kanten om hun problemen ten gevolge van dyslexie te verminderen
Onze remedial teacher is:
mw. M.L. Schoon
> Klik hier voor meer informatie over onze begeleiding bij dyslexie
Huiswerkbegeleiding
Voor brugklasleerlingen is er vanaf de herfstvakantie op de dinsdagmiddag het 9e lesuur gelegenheid om onder toezicht huiswerk te maken. Er is een onderwijsassistent aanwezig om leerlingen wat op gang te helpen. Hieraan zijn geringe kosten verbonden. U ontvangt hier voor de herfstvakantie meer informatie over.
Bij huiswerkinstituut 'After's Cool' kunnen leerlingen uit alle klassen na schooltijd in een vertrouwde omgeving en onder begeleiding huiswerk maken. Ook kunnen leerlingen hier bijles, brugklas- en examenondersteuning volgen. After's Cool is van maandag tot en met vrijdagmiddag van 14.00 tot 17.30 op school. Aan deze huiswerkbegeleiding zijn wel kosten verbonden.
> Klik hier voor meer informatie.
Decanaat
De schooldecaan begeleidt de leerlingen bij het maken van de keuze voor profiel aan het einde van de onderbouw en bij de keuze voor een vervolgopleiding. Beide keuzes worden onder meer bepaald door de capaciteiten en interesse van de leerling, maar ook door de eisen die gesteld worden.
In nauwe samenwerking met mentoren en vakdocenten wordt al vanaf het eerste leerjaar een studie- en beroepskeuzeprogramma aangeboden. De decaan voert gesprekken met leerlingen en ouders/verzorgers en organiseert o.a. een scholenmarkt en voorlichtingsavonden. De decaan is goed op de hoogte van de mogelijkheden van het vervolgonderwijs en onderhoudt contacten met instellingen voor vervolgonderwijs.
- mavo: mw. C. Pennings
- havo: dhr. J.C. Derwort
- vwo: mw. K. Boogert