Barcelona 4-daagse

De Barcelona 4-daagse

Maandagochtend 3.30 en de wekker gaat. Wel een beetje vroeg, maar we moeten naar Rotterdam Airport voor ons uitstapje naar Barcelona. Daar aangekomen blijkt iedereen aanwezig en kunnen we langs de douane het vliegtuig in. Wel met 2 geblesseerden (Daniel en Quinty), die in Spanje krukken en rolstoel nodig hebben, maar zonder Ricardo en Anjali die helaas af moesten haken.

Op Barcelona Airport worden we opgepikt door 2 bussen en met 55 leerlingen en 6 begeleiders gaan we richting hostel. De kamers konden we nog niet in, dus gingen we de omgeving een beetje verkennen, de lunch inkopen en daarna richting Parc Guell, een prachtig park in  het teken van Gaudi.

’s Avonds lekker eten in een pizzeria of tapas-restaurant, vervolgens richting hostel en niet te laat naar bed, want de meesten waren redelijk uitgeput.

De volgende ochtend was iedereen op tijd voor het ontbijt en met een goed gevulde maag  gingen we richting fietstour. In 3 uur tijd doorkruisten we aan de hand van een gids Barcelona. Dit was zeker 1 van de hoogtepunten van de reis! In korte tijd kom je heel veel over Barcelona te weten. Toen nog even naar het strand en ’s avonds eten in een All-You-Can-Eat restaurant.

Eenmaal weer thuis ging de ene helft van ons de zonsondergang bekijken bij de Bunquers del Carmel. De andere helft bleef in het hostel achter en kreeg een pub-quiz voorgeschoteld. De leerlingen kregen algemene vragen, moesten muziekfragmenten herkennen en kregen foto’s van dj’s, honden en filmsterren te zien, die ze moesten herkennen. Vooral de muziek sloeg aan en er werd luid meegezongen en gerapt, vooral bij Habiba van Boef en Kind van duivel van Je broer. Velen, maar met name Valentino, kenden complete teksten uit het hoofd!

Ook woensdag stond weer bol van de activiteiten. ’s Ochtends de Street-Art-Quiztour waarbij er 2 uur lang gewandeld werd langs allerlei kunstuitingen, waaronder de Kissing wall, het symbool voor vrijheid. De speurtocht eindigde bij La Boqueria, de grootste versmarkt van Spanje, waar elk van de 5 groepjes zelf zijn lunch samen mocht stellen. Heerlijk!

‘s Middags splitsten we weer: de meesten wilden naar Camp Nou, het stadion van Barcelona, maar een flink aantal bezocht liever het meesterwerk van Gaudi, de Sagrada Familia. Beiden zeer de moeite waard. ’s Avonds weer lekker eten en daarna de koffers pakken, want voor tienen moesten we de volgende dag uitchecken.

Voor de laatste dag hadden we 2 dingen op het programma staan: met een kabelbaan naar de Montjuïc, 1 van de hoogste punten van Barcelona met een prachtig uitzicht over de stad en shoppen op de beroemde promenade Las Ramblas, waar velen nog een souvenirtje wisten te bemachtigen. Zo kocht meneer Van den Heuvel in de enige echte Duckshop 2 leuke eendjes voor zijn kinderen.

En toen zat het erop en moesten we weer naar huis. Weer met de bussen naar het vliegveld en met 3 kwartier vertraging naar Rotterdam. Daar aangekomen werd iedereen opgewacht door familie en vrienden en ging men weer naar huis en het heerlijke eigen bed.

Al met al waren deze 4 dagen om nooit te vergeten. Geen ongelukjes, niemand bestolen, maar wel vermoeiend (als een 4-daagse), want volgens de stappenteller van Steven hebben we in 4 dagen 69,7 km gewandeld. Vooral Daniel en Quinty hebben een enorme inspanning geleverd. Daniel liep de eerste dag met krukken heuvel op en heuvel af, maar dit leek hem niet deren en de dag erna kon hij zelfs zonder die krukken. Quinty in haar rolstoel en vaak hinkend kon het uiteraard niet alleen, maar werd door Koen en Robin op een fantastische manier overal naar toe gesleept en dat is in een heuvelachtige stad met lange trappen in de metro geen kleinigheid! Hulde voor deze helden!

Eindigen wil ik met nog een paar speciale vermeldingen:

Om te beginnen Yannick, hij leidde ons met zijn Garmin in de hand op momenten dat we de weg niet meer precies wisten. Resoluut ging hij voorop en altijd bereikten we onze bestemming. Dan Nestor die het voor elkaar kreeg om de koffer van Charissa te openen. Zij was het nummer het cijferslot op mysterieuze wijze kwijtgeraakt, maar Nestor begon gewoon bij 000, 001… En eindelijk bij 370 was het prijs! Je moet wat over hebben voor je vriendin! Ook Gideon verdient een aparte vermelding. Volgens zijn kamergenoten is hij niet alleen een begaafd kaarter, maar te pas en te onpas overdag, maar ook ’s nachts in bed begint hij in het Afrikaans liederen te zingen. Ongelooflijk mooi en zuiver! Wat een talenten hebben wij toch op school!

Tot slot: het waren vier fantastische dagen in een prachtige stad met mooi weer, lekker eten, leuke activiteiten, maar vooral met een groep van 55 geweldige leerlingen! Met zo’n groep wordt elke reis leuk!

Namens alle begeleiders: BEDANKT!