Havo 5 presenteert Profielwerkstuk

Na een half jaar onderzoek en verdieping in een gekozen onderwerp, was het dan zover. Leerlingen uit havo 5 presenteerden in een workshop-setting hun resultaten aan ouders en andere belangstellenden. Zo was er een videoregistratie van straatinterviews bij ‘Vooroordelen in Nederland’, een escaperoom bij ‘Forensisch Onderzoek’, een toneelstuk bij ‘Dividendbelasting’, een technische demonstratie bij ‘De optimale vleugelvorm’ en vele ronde-tafel-conversaties bij onder andere ‘Micro-vervuiling in toiletwater’, ‘Slaaptekort onder jongeren’, ‘Dyslexie’ en ‘De invloed van YouTubers op kinderen’.

Bijzonder, om op deze manier met onze eindexamenkandidaten in gesprek te zijn en inzicht te krijgen in verschillende vakgebieden.

Barbara en Naomi uit klas 5HC vertellen:

“Onze onderzoeksvraag was ‘Met welke technieken kan je sporen op een plaats delict achterhalen?’ We hebben voor het onderwerp Forensisch Onderzoek gekozen omdat wij dit zelf willen gaan studeren. Ons onderzoek hebben we vooral heel praktisch gehouden omdat we dat leuker vonden dan de theorie. We hebben bijvoorbeeld gipsafdrukken gemaakt van schoenafdrukken. De uitkomst van ons onderzoek is dat vingerafdrukken de betrouwbaarste sporen zijn.

Of er iets ‘dalton’ is aan deze manier van werken? Hm. In het begin zijn we wel in het diepe gegooid. We kregen alleen een PowerPoint en moesten zelf aan de slag. Er was wel altijd een begeleider waar je naartoe kon om vragen te stellen. Maar misschien pakken ze het profielwerkstuk op andere scholen ook wel zo aan, dat weten wij niet.

We vonden het superleuk om zelf onderzoek te doen, we hebben het meest geleerd over samenwerken. We hadden een groepje van vier meiden en je moest echt alles overleggen. Nu maar hopen dat we Forensisch Onderzoek kunnen gaan studeren aan de Hogeschool van Amsterdam. We hebben al een intake gehad. Er zijn 525 inschrijvingen en er worden maar 70 eerstejaars aangenomen.”

Publicatiedatum: 23 februari 2019